I løbet af de seneste 10-15 år er der sket et markant stigning af antallet af producenter af rulleski udstyr. Samtidig er er antallet af modeller hos hver enkelt producent også for hastigt stigende. Brug få minutter på at blive guidet gennem, hvilke spørgsmål du skal være opmærksom på, når du skal købe nyt rulleski udstyr.

For den rulleski udstyrs-interesserede er der vel nærmest tale om tæt på et drømme-scenarie i de seneste år. Man skal nemlig ikke bladre mange sekunder i gamle ski-blade for at kunne se, at antallet af rulleski modeller og producenter er steget ganske kraftigt på ganske få år.

Hvor der for 10-15 år siden var 2-3 modeller fra hver producent, så har hver producent i dag mere eller mindre en fuld produktlinje, der tæller rulleski udstyr og tilbehør både fra de helt billige versioner, over de gode standarder til helt dyre modeller.

Så hvis det var svært at vælge rulleski udstyr tidligere, så er det ikke blevet lettere i dag! Denne lille guide er skrevet for at give dig et fundament i forhold til, hvilke parametre der indgår i valget af det rette rulleski udstyr for dig.

Hvad træner du hen imod?

Dette er et nok det mest centrale spørgsmål, som forhåbentlig også er let at svare på for dig.

For skal du løbe Vasaløbet den kommende vinter, bør du nok træne mere klassisk teknik og stagning i forhold til, hvis du gerne vil have et alternativt transportmiddel, der hurtigst muligt kan bringe dig fra A til B!

Er klassisk teknik og skøjteteknikken ukendte begreber for dig? Så kan du med fordel læse ”Hvilken teknik på rulleski skal jeg starte med”. Den giver dig en hurtig introduktion til de to teknikker på rulleski, nemlig klassisk og skøjt.

Hvilket underlag kommer du til at løbe mest på?

Når spørgsmålet om træningsmålet er afklaret, så skal du vurdere, hvilket underlag du primært kommer til at løbe mest på. Dine svar på disse to første spørgsmål er nemlig de mest centrale, når det gælder valget af rulleski udstyr!

Rigtigt mange får nemlig gode naturoplevelser ud af at løbe på grusstier, mens langt de fleste ender med at løbe størstedelen af deres rulleskitræning på asfalt på cykelstier og veje.

Der arbejdes på et kort over særligt udvalgte rulleski-ruter. Tilmeld dig her hvis du gerne vil have besked, når det offentliggøres.

Man kan kraftigt forenklet sige, at det grus minder meget at løbe på sne. Men det kræver en forholdsvis jævn grussti uden småsten, før det bliver en god oplevelse…

Hvor hurtigt skal det gå på rulleskiene?

Der er overraskende få, der faktisk er klar over, at man selv langt hen ad vejen kan styre farten på rulleski ret markant alene ud fra valget af hjul.

Det hænger sammen med, at de fleste rulleski producenter nemlig leverer hjul til deres forskellige rulleskimodeller med forskellige rullehastigheder! Hastigheden på hjulene styres af det materiale, som hjulene er lavet af og dermed hjulenes hårdhed. Som standard indenfor rulleski bruges betegnelser som 1’er, 2’er eller 3’er hjul. Hvor 1’er hjul er de hurtigste, mens 3’er hjul er meget træge at køre på. Nogle producenter leverer også 4’er hjul, men her skal du være ganske stærk rulleskiløber for at få glæde af dem.

Udover 1’er hjul findes der også både hurtigere hjul, som primært bruges i konkurrence-sammenhæng.

2’er hjulet er langt de fleste producenters standard hårdhed, og det hjul som rulleskiene leveres med fra fabrikken.

Vær opmærksom på, at der ikke findes en global standard for, hvad et 2’er hjul er. Så der kan med andre ord være endda ganske stor forskel på rullehastigheden på to producenters ’standardhjul’!

Du bør altid spørge ind til hjulenes hårdhed og naturligvis også kvaliteten af det gummimateriale, som hjulene er fremstillet af.

Vælg de rette støvler til langrend og rulleski

Ligesom hvad angår antallet af rulleski-mærker, så er der også sket en kraftig øgning i valgmulighederne, når det gælder fodtøj til rulleski og langrend.

Hvis du satser på at komme i gang med at løbe på rulleski billigst muligt, så er det afgjort ikke på støvlerne, at du skal satse på at spare mest! Det kan ganske enkelt ikke betale sig at gå på kompromis her!

Billigere støvler er oftest også lavet af billigere materialer. De er derfor oftest blødere i sålen og i støtten omkring anklen. De kan føles meget behagelige at have på i butikken, men de giver dig ringe støtte, når du har brug for hjælp til at holde balancen på rulleskiene.

Vær igen opmærksom på at der findes forskel på støvler til klassisk teknik og til skøjt! Der findes også særlige ’kombi-støvler’, hvor sålen er lidt stivere end på en klassisk støvle. Her er anbefalingen at træffe valget, og så gå målrettet efter enten det ene eller det andet. Folk med svage ankler kan dog med fordel bruge kombistøvlen til at løbe klassisk med.

Der er ikke to personers fødder, der er ens, så der er ikke en model, der er bedre end andre. Her er det bedste råd at opsøge en specialbutik, der råder over et bredt sortiment fra flere forskellige mærker.

Tidligere fandtes der kun støvler designet til brug om vinteren. De er med meget mindre foring indvendig og bliver derfor meget køligere at have på i sommervarmen. Ifølge de forskellige producenter så ligger skellet omkring de 6-9 grader alt efter, hvem man kigger hos.

Det er dog muligt at bruge dine ’vinter-’støvler om sommeren også (hvilket jeg selv gør….).

Valg af stave

Du har et nærmest uoverskuelige valgmuligheder, når det gælder valg af stave til rulleski.

De fås nu i alle mulige farver, designs og stivheder. Her skal du gå efter et par, der passer til din højde og den teknik, som du vælger at løbe med. Og så må de ikke være alt for bløde. Din fremdrift på rulleski kommer i høj grad fra dit stavtag, og her hjælper en alt for eftergivende stav dig ikke så meget!

Længden på staven afgøres altså delvist af, om du skal bruge den til klassisk eller skøjt. Til skøjt bør stavene som udgangspunkt være 15-20 cm kortere end din højde. Mens man som fingerregel siger, at stavene til klassisk skal være 25-30 kortere end dig. Her skal du være opmærksom på, at du bliver løftet nogle centimeter i vejret, når du står på rulleskiene – og nogle rulleski er højere over jorden end andre!

Og så er der en tendens til, at nogle med tiden vælger enten lidt længere eller kortere stave, alt efter hvilket terræn og hvilken frekvens de primært kører med. Men det er er et tema, som jeg vender tilbage til på et senere tidspunkt.

Hvis du gerne vil holdes opdateret om det, så husk at tilmelde dig nyhedsbrevet!

Samlet set er den ideelle stavlængde til dig altså lidt af en individuel vurdering og afhængig af det par rulleski, som du løber på!

Men modsat støvlerne så kan du godt spare lidt på prisen, når du vælger stave til rulleski. Årsagen er, at de knækker ret let. Så du kommer let til ømme dig både fysisk og økonomisk, hvis du kommer til at knække en af de rigtigt dyre stave!

Du skal for øvrigt være opmærksom på, at du ikke bør bruge de samme spidser – eller trenser som det hedder – som der sidder på sne-stave. Sne-trenser er nemlig lavet af et blødere materiale, hvilket betyder, at de enten knækker eller slides ned efter ret kort tid!