For nogle virker det måske lidt mærkeligt, at der der findes en dansk hjemmeside udelukkende om langrend, rulleski og skiskydning. Her får du den fulde historie bag Langrendsguiden.dk’s tilblivelse.

Rigtigt mange personer har set med stor undren på, hvorfor jeg bruger så mange frivillige timer på at vedligeholde og opdatere en dansk side, der udelukkende handler om dansk langrend, rulleski og skiskydning.

Jeg har i mange år gået med tanken om, at det kunne være sjovt og relevant at skrive en opdateret bog om langrend og rulleski.

Bogen skulle både være nybegynderens guide fra de første tanker omkring for eksempel deltagelsen i Vasaløbet og helt frem til målstregen i Mora. Men den skulle også gerne kunne fungere som den mere rutinerede langrendsløbers opslagsværk til udstyr, teknik og træning.

Samtidig har jeg gennem mange år været involveret i en del instruktion og træning i langrend og rulleski på mange forskellige niveauer. Og gennem alle årene har det været en lille irritationskilde for mig, at der ikke fandtes et samlet værk på dansk, som ville kunne bruges som kompendium eller opslagsværk i disse situationer. Ikke bare til brug for mig selv, men også for de nye skiløbere, der blev introduceret til langrend og rulleski, og til de kommende instruktører, som blev uddannet.

På et tidspunkt er jeg dog kommet til den erkendelse, at jeg nok aldrig vil komme i en situation, hvor et bogprojekt vil kunne realiseres. Dels tager det (for) lang tid at skrive og redigere en bog, dels er der en stor risiko for, at tiden vil løbe fra indholdet (og ikke mindst billederne i bogen).

Anderledes er det med en hjemmeside. Her er der tale om en mere dynamisk størrelse, og når en enkelt side eller et billedet bliver overhalet af tiden, så er det lettere at bytte ud end en side i en allerede trykt bog.

Dermed var kimen lagt til Langrendsguiden.dk!

Hvorfor er der reklamer på siden?

Langrendsguiden.dk er et hobby-projekt for mig.  Og jeg driver siden, fordi jeg har lyst til at gøre noget for andre, der har lyst til at prøve kræfter med langrend, rulleski eller skiskydning. Overordnet er der to grunde til, at jeg har valgt at lægge reklamer her på Langrendsguiden.dk:

For det første er det min spinkle forhåbning, at ved at have nogle reklamer på siden, så kan nogle af de løbende driftsudgifter til siden på sigt dækkes ind. Det er ikke millioner, det koster at have en hjemmeside, men nogle af de bagvedliggende tekniske tilføjelser koster lidt at have kørende – til glæde for dig som besøgende her på siden.

Der er også en anden – mere faglig – delforklaring. Ved siden af mit faste arbejde, der driver jeg nemlig en konsulentvirksomhed, der hjælper små og mellemstore virksomheder med digital forretningsudvikling, online markedsføring og andre forfaldende kommunikationsopgaver. Ydelserne spænder fra løbende CEO-sparring over udarbejdelse af planer for den overordnede strategiske kommunikation, skrivning af konkrete artikler og til den konkrete pressemeddelelse eller for eksempel etableringen af en egentlig online marketing funktion i virksomheden.

Gennem årene har jeg blandt andet arbejdet en del med opsætningen og den løbende justering af online annoncer via Google Adwords-netværket. Men indtil at Langrendsguiden.dk så dagens lys, der havde jeg ikke prøvet at arbejde helt grundlæggende med ’den anden side’ af dette annonceringsnetværk. Det vil sige selv at repræsentere en af de sider, hvor disse annoncer blev vist.

Så udover at langrend og rulleski er min personlige passion, så er Langrendsguiden.dk samtidig min personlige, faglige legeplads, hvor jeg uden de store omkostninger kan eksperimentere med diverse tiltag.

Derfor kan du fra dit ene besøg her på siden til den næste måske opleve, at noget er blevet forandret eller justeret. Det kan være alt lige fra sidens samlede udseende til, at en annonce eller et banner for eksempel har flyttet sig eller skiftet design. Og nu ved du, at der med stor sandsynlighed ligge en god, bagvedliggende forklaring på det. Og det er nok et udtryk for, at jeg er i gang med et eller andet eksperiment.

Står du i en situation, hvor du vurderer, at jeg på en eller anden måde kan hjælpe dig, så er du naturligvis altid velkommen til at kontakte mig. Måske kan jeg ikke hjælpe dig på stående fod. Men der er så en vis chance for, at jeg kan hjælpe dig videre i den rigtige retning…